Melonnan peruskurssi

MELOJA1 - Peruskurssilla Melojan polun alkuun

Melontaa voi harrastaa monella tapaa, mutta harrastuksen alku, ensimmäiset melanvedot parasta ottaa ohjatusti Melonnan peruskurssilla. Perukurssilla meloja pääsee nopeasti kiinni harrastuksen ytimeen. Omia varusteita ei tarvitse, kaiken saa kurssin järjestäjältä. Peruskurssin käynyt, 1 -tason meloja pystyy melomaan helpoissa olosuhteissa ja osallistumaan ohjattuihin melontaretkiin ja harjoituksiin.

Peruskurssin kesto ja sisältö
- 10 h yleensä kolme iltaa / kaksi päivää
- melonnan perustekniikat: eteenpäinmelonta, kanootin / kajakin  ohjaaminen
- melontaturvallisuus
- varusteet
- melonnan lajit ja harrastusmahdollisuudet

Seurat ja yritykset järjestävät peruskursseja pitkin kesää. Kurssit ovat erittäin kysyttyjä ja täyttyvät nopeasti. Monissa seuroissa ilmoittautumisia otetaan vastaan jo kevättalvella. Melontaseurojen yhteystiedot löytyvät Seurat-sivuilta.

Sopiva kurssi voi löytyä myös koulutuskalenterista.

Aloittelijalle tarkoitetun Melonnan peruskurssin sisällöksi on laadittu suositus. Tavoitteena on, että jokainen Melonnan peruskurssi takaisi samat, sisältösuosituksessa määritellyt perusvalmiudet. Tämä suositus koskee ensisijassa melontaseurojen järjestämiä kursseja, mutta monet yritysten kurssit noudattavat sisältösuositusta.

Opi melomaa -opas

Melonnan peruskurssin oppimateriaali  "Opi melomaan" -opas on uusittu. Opi melomaan on tehty jeattavaksi peruskurssien osallistujille kurssin oheismateriaaliksi. Oppaassa on perustiedot melontatekniikasta, melonnan historiasta Suomessa, melonnan eri harrastusmuodoista ja vesillä liikkumisesta. Melonnan perustekniikat on pyritty esittämään selkeästi, ideana on kuitenkin että oppiminen tapahtuisi ohjatusti vesillä.

Uudessa 52 sivuisessa versiossa on kajakkimelonnan lisäksi ohjeita ja neuvoja myös aloittelevalle avokanoottimelojalle. Kuvitus on nyt värikkäämpi ja monipuolisempi. Mukana on myös vauhdikkaampia kuvia. Melontaseurat on esitetty takakannen havainnollisena karttana.

Melontaseurat ja melontakurssien järjestäjät voivat tilata Opi melomaan -kirjasta alla olevasta osoitteesta (ks. Materiaalin tilaaminen).
Hinta on jäsenseuroille 5 € kappale, muille 7€.

Otamme mielellämme vastaan palautetta kirjasesta. Voitte kysellä käyttökokemuksia kurssilaisilta tai kertoa omia havaintojanne. Ilmoittakaa meille etenkin jos havaitsette asiavirheitä tai kirjoitusvirheitä.

LIsätietoja: kai.lindqvist(at)smsl.fi

Materiaalin tilaaminen

Opi melomaan- sekä Opi ohjaamaan oppaat tilataan 17.5.2016 alkaen Sporttikaupasta.

Seuroille on lähetetty käyttäjätunnus ja salasana, linkissä olevaan "avaimeen", jolla seurat voivat tilata jäsenhintaan oppaita.

Yksityiset ja ei jäsenet pääsevät tekemään tilaukset klikkaamalla tuotetta.

Tilauksen voi tehdä myös s-postilla tai puhelimella:
sporttikauppa@valo.fi