Erityisryhmät

Vammaismelonta- ja soutu Suomessa

Melonta ja soutu sopivat hyvin myös erityisryhmien harrastuksiksi. Harrastaa voivat liikuntarajoitteiset, aistirajoitteiset ja kehitysvammaiset. Eri tavalla vammautuneet ja kehitysvammaiset voivat edetä kilpaurallaaina MM-kilpailuihin ja Olympialaisiinsaakka. Liikuntavammaiset kilpailevat Paralympics - ja kehitysvammaiset SpecialOlympics -kisoissa.

Suomessa kehitysvammaiset, vammaiset ja vammattomat kilpailevat samoissa SM -kisoissa.

Vammaisurheilu on tulossa mukaan seurojen ja lajiliitojen toimintaan. Monissa seuroissa on jo mahdollista harrastaa vammaisurheilua, ja etenkin melonnassa harrastusmahdollisuuksia löytyy.

Lisää eri lajien harrastusmahdollisuuksista löydät lajien alta.

Olympialuokkien soutu

Puuvenesoutu

Ratamelonta

Kanoottipoolo

Koskimelonta / Freestylemelonta

Retkimelonta

Kuva: Suomen Paralympiakomitea

Vammaisurheilua Suomessa koordinoi Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry, joka on urheilu- ja liikuntajärjestö, jonka tehtävänä on suunnitella, toteuttaa ja kehittää liikunta-, näkö- ja kehitysvammaisten henkilöiden sekä elinsiirtoväen liikunnan harrastamisen ja kilpailemisen mahdollisuuksia ja olosuhteita.

Vammaishuippu-urheilu

Vammaishuippu-urheilu on määrätietoista ja
suunnitelmallista maajoukkuetasoista toimintaa.

Suomen Paralympiakomitea on vammaishuippu-urheilun kokonaiskoordinoija. Vammaishuippu-urheilu on määrätietoista ja suunnitelmallista maajoukkuetasoista toimintaa, jonka päämääränä on vammaisurheilijoiden menestyminen kansainvälisissä arvokilpailuissa, ennen kaikkea paralympialaisissa ja muiden kuin paralympialajien osalta maailmanmestaruuskilpailuissa tai vastaavissa.