Sisäsoutu

Sisäsoutu on soutumuodoista nuorin, mutta jo laajalle levinnyt. Laji on alkujaan ollut oheisharjoittelumuoto mm. olympialuokan soutajille, hiihtäjille ja muille kestävyyslajien urheilijoille. Vuonna 1981 markkinoille tuli ensimmäinen Concept2 A -mallinen soutulaite ja siitä alkoi kehittyä maailmanlaajuinen harjoittelu- ja kilpailumuoto, joka laajeni laitteen kotimaasta USA:sta myös Eurooppaan. Nyt sisäsoudun kilpailijoita ja harrastajia on tuhansia ympäri maailmaa.

Sisäsoutua käytetään myös kuntoutuksessa ja sitä harrastavat monet sellaisetkin ihmiset, jotka eivät harrasta vesillä soutua lainkaan. Se on erinomainen kuntoilumuoto kaikenikäisille ja -kokoisille. Yksi keino tehostaa ja monipuolistaa omaa harjoittelua on osallistua internetin kautta erilaisiin kuukausihaasteisiin ja virtuaalivenejoukkueisiin, jotka kilpailevat eri soutumatkoilla ja aikahaasteilla. Myös monet soutuseurat järjestävät yhteisharjoituksia talviaikaan.

(ks. soutuspinning)

Sisäsoutulaite

Sisäsoudussa kilpaillaan Concept2 -merkkisellä soutulaitteella, joka mittaa soutajan soututehon ja ilmoittaa sen näytöllä 500 m:n vauhtina, kalorinkulutuksena tai watteina. Sisäsoutulaitteessa voi tarkastella myös mm. voimakäyrän muotoa ja monia muitakin mitattavia suureita.

Uusimmat sisäsoutulaitteiden näytöt ovat  PM 5 -mallia. Monitorin toiminnallisuutta voi laajentaa älypuhelinsovelluksilla. Kisaaminen internetin kautta on myös mahdollista.

Kilpailut

Sisäsoudun kansallisia kilpailuja järjestetään eri puolella maata yleensä talviaikaan, kun vedet ovat jäässä.
Kotimaan kisoissa tarvitaan lisenssi ainoastaan SM-sarjoihin, lisenssivapauden toivotaan tuovan muihin kilpailuihin osallistujia ja uusia yrittäjiä kokeilemaan, kuinka haastava laji sisäsoutu on.

Sisäsoudussa käydään Suomen mestaruuskilpailuja kolmella matkalla: 2000 m, 10 000 m ja maraton (naiset ja juniorit sekä miehet 70v kilpailevat puolimaratonmatkalla). Tällä kaudella kaikki sisäsoutukilpailut ovat ns. Open-kilpailuja eli SM-sarjojen rinnalla kilpaillaan open-sarjoissa, joihin osallistuminen ei edellytä lisenssin hankkimista tai soutuseuran jäsenyyttä.

Open-kilpailujen järjestämisen tavoitteena on madaltaa osallistumiskynnystä kilpailuihin ja mahdollistaa myös ulkomaalaisten kilpailijoiden osallistuminen kilpailuihin

Vuoden 2017 2000m kilpailujen yhteydessä on mukana myös sarjat koululaisille ja opiskelijoille.

Lisenssi

SM-kisoihin osallistuminen edellyttää liiton kilpailulisenssin lunastamista ennen kilpailuun osallistumista.

Kilpailija voi edustaa yhdellä lisenssillä eri seuroja puuvenesoudussa, olympiasoudussa ja sisäsoudussa. Kauden aikana kilpailija ei voi vaihtaa edustamaansa seuraa.

Kilpailijan on mahdollista hankkia myös vain pelkkä sisäsoutulisenssi, jos hän kilpailee ainoastaan sisäsoudun yksilölajeissa.

Joukkuekilpailuihin osallistuminen edellyttää soutuseuran jäsenyyttä. Kilpailija voi edustaa vain yhtä seuraa sisäsoutukilpailukauden aikana.

Sisäsoutukilpailuissa noudatetaan liiton yleisiä kilpailusääntöjä muutamin poikkeuksin, jotka koskevat vain sisäsoutua, mm. ikäkausiurheilijoiden osalta.

(ks. Lisenssin lunastaminen)

Kotiratasoutu

Kouluilla ja oppilaitoksilla on mahdollisuus osallistua sisäsoutukilpailuun yhteistyössä paikallisen soutuseuran kanssa. Kilpailu käydään omalla koululla soutuseuran tai koulun omia soutulaitteita käyttäen. Kilpailumatka on 500 m. Kotiratasoutu on suunnattu erityisesti perusopetuksen 5-9 luokille sekä toisen asteen oppilaitoksille.
(ks. Kotiratasoutu)

Kotiratasoutu on valtakunnallinen kilpailu, joka toteutetaan yhteistyössä Finnrowing Oy:n kanssa.

Antidoping-toiminta

Sisäsoutu on Suomen Melonta-ja soutuliiton antidoping-toiminnan alaista toimintaa

Muita linkkejä

Sisäsoututiimi

• Carla Urbano, lajipäällikkö puh 040-4120818
  • Kari Aronen
  • Crister Nyberg
  • Jukka Paananen

Sisäsoudun kilpailukalenteri löytyy täältä.

Sisäsoudun  ja puuvenesoudun uutisia.