Melonta ja Soutu -lehti loppuu kesällä 2018

13.12.2017 Liitto Melonta Soutu

Melonta ja Soutu -lehden viimeinen vuosikerta on tekeillä. Melonta ja soutu -lehti lakkautetaan kesällä 2018. Syynä on lehden heikko kannattavuus.

Melonta ja Soutu -lehti syntyi Meloja- ja Airo-lehtien jatkajaksi liittojen yhdistyttyä vuonna 2012. Lehdessä on käsitelty laajasti sekä melonnan että soudun asiaa. Melonta ja Soutu on seurannut melonta- ja soutumaailman tapahtumia, asioita ja ihmisiä.

Kuten moni muukin paperilehti, Melonta ja Soutu -lehdenkin levikki on laskenut ja lehti on kääntynyt tappiolliseksi. Tästä syystä liiton hallitus on joutunut tekemään päätöksen lehden tekemisen lopettamisesta. Parhaimmillaan lehden tilaajamäärä oli lähes 5 500, silloin toki Meloja-lehtenä, kun tällä hetkellä lehteä tilaa alle 2000 tilaajaa. Lehden suosio on hiipunut ja muut median muodot ovat pystyneet välittämään melojia ja soutajia kiinnostavia tarinoita ja uutisia perinteistä lajiliiton paperilehteä innostavammin. Lehden tekeminen vapaaehtoisten kirjoittajien ja liiton toimiston varassa on ollut työlästä.

Vuoden 2018 aikana ilmestyy vielä kaksi numeroa: ilmestymispäivät 2.3. ja 11.5. Vuoden 2018 alusta lisenssiurheilijat eivät saa alkuvuoden lehtiä painettuina, vaan sähköisenä selailuversiona. Muille tilaajille lehti tulee normaalisti paperisena kotiin kannettuna.

Ei kuitenkaan hätää, melonnan ja soudun uutisointi ei lehden lopettamisesta huolimatta lopu. Painetun lehden sijasta tullaan panostamaan verkossa tapahtuvaa viestintää. Viestinnässä käytetään erilaisia sähköisiä kanavia.