Vesisankarit

Vesisankarit on kouluille suunnattu hanke, jonka tarkoituksena on innostaa koululaisia, opettajia ja vanhempia tutustumaan vesillä liikkumisen sekä turvallisuuden taitoihin.

Kolmevuotisen hankkeen aikana järjestetään n. 60 pahatumaa, joihin koulujen ja koululaisten on mahdollista osallistua. Lisäksi kouluissa järjestettävien vesisankarit teematuntien tuoeksi on opettajille koottu materiaalia ja toimintaohjeita.

Tavoitteena on luidas malleja ja auttaa kouluja vesillä liikkumisen teemojen opettamisessa, sekä tehdä näiden teemojen opattamisesta pysyvää toimintaa kouluihin.

Vesisankarit hankkeen koordinoinnista huolehtii Koulliikuntaliitto. Mukana on lisäksi vesilajiliittoja jam uita yhteityökumppaneita. Rahoittajana toimii Raijo Rautaluoman säätiö.

Lisätietoja vesisankarit sivustolta.

TOIMIJAKSI VESISANKARIT-PISTEELLE!

Vesisankarit teemapäivät toimivat mainiona ohjauskokemuksena nuorille harrastajille, joita kiinnostaa valmentaminen ja ohjaaminen oman lajin parissa

Vesisankarit -hankkeessa innostetaan koululaisia toimimaan vesillä turvallisesti eri vuoden aikoina ja tuodaan esille vesiympäristön monimuotoisuus. Opettajalle hanke tarjoaa opetusmateriaalia. Vanhemmat ja isovanhemmat saavat ideoita vesitaitojen harjoitteluun oman lapsen kanssa. Vesisankarit -tapahtumissa ympäri Suomen, koululaiset harjoittelevat vesillä liikkumisen taitoja lajin ohjaajien opastuksella

Vesisankarit-toimintapisteiden tarkoitus on herättää oppilaiden kiinnostus vesillä liikkumisen taitojen harjoittelemiseen. Rastiaika on napakka, mutta hyvällä suunnittelulla ja jämäkällä ohjausotteella toimiva. Tarkoitus ei ole opettaa juurta jaksain, vaan innostaa ja herättää kiinnostus harrastusta kohtaan.

Koululiikuntaliitolta saa valmiin lupa-anomuspohjan kouluun toimitettavaksi ja todistuksen tehdystä vapaaehtoistyöstä.

Vesisankarit -tapahtumissa ympäri Suomen, koululaiset harjoittelevat vesillä liikkumisen taitoja ammattitaitoisten ohjaajien opastuksella. Vesisankareita ovat tekemässä Koululiikuntaliitto, Sukeltajaliitto, Suomen melonta- ja soutuliitto, Suomen Meripelastusseura, Suomen Punainen Risti, Suomen Purjehdus ja Veneily, Suomen Uimaliitto sekä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto. Hanketta tukee Reijo Rautauoman säätiö.