Turvallisesti syysvesille

12.10.2021


Pimeneviin iltoihin ja kylmeneviin vesiin kannattaa varautua. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) median välityksellä kerättyjen ennakkotietojen mukaan syyskuussa hukkui viisi ihmistä.

- Syyskuussa ihmiset liikkuivat vielä aktiivisesti vesillä veneillen ja meloen, mikä oli huomattavissa erilaisten läheltä piti -tilanteiden muodossa. Osalla on ollut onnea matkassa tai on osattu varustautua oikein syksyisiin olosuhteisiin. Tapaturmaisia hukkumisia on sattunut etenkin vanhemmille mieshenkilöille, jotka ovat olleet kalassa tai verkkoja kokemassa, sanoo SUH:n hengenpelastuksen koulutussuunnittelija Anne Hiltunen. 

- Vaaratilanne voi sattua kenelle tahansa, myös itselle. Onnettomuus yllättää aina, joten paras keino varautumiseen on huomioida turvallisuusasiat jo ennen vesille lähtemistä, muistuttaa Hiltunen SUH:n tiedotteessa. 

 

Ohjeet melonnan ja soudun harrastamiseen syysvesillä:

Pimeys 
Vesiliikennelain mukaan hämärällä ja pimeässä on vesillä käytettävä aina valkoista valoa. Paras valo on joka suuntaan näkyvä ja sijoitettu niin, ettei se häikäise melojaa tai soutajaa. Vilkkuvaa valoa tai muuta vesiliikenteen muita merkkivaloja muistuttavaa valoa ei saa käyttää. Mukana on oltava myös merkinantolaite, esim. liiveihin kiinnitetty pilli. 

Melontatarvikeliikkeistä saa tähän tarkoitukseen suunniteltuja merkkivaloja ja pillejä. 

Kylmä vesi 
Kylmässä vedessä toimintakyky heikkenee jo muutamassa minuutissa, joten tahatonta veden varaan joutumista on vältettävä. 

Tukeva alus – ryhmän tuki – seurantavene 
Varmin tapa välttää tahaton kastuminen on valita vajasta riittävän tukeva kanootti tai vene, jotta kaatumiselta vältyttäisiin. Kiikkerämmillä aluksilla on parempi harjoitella kesällä vesien lämmettyä. 

Kaksin tai ryhmässä liikkuminen luo turvallisuutta. Ongelmatilanteissa apu on silloin lähellä. Vielä parempi, jos kaverin kanssa on ennakkoon harjoiteltu ongelmatilanteista selviytymistä, esimerkiksi kaatuneeseen alukseen takaisin kiipeämistä. 

Asu kelin mukaan 
Kastumisen varalta päällä tulisi olla jotain lämmintä. Vesiurheilupuku, esim. kevyt märkäpuku tai vastaava on t-paitaa parempi vaihtoehto. Retkelle tai kovempaan keliin voi olla syytä varautua melontaan tarkoitetulla melontapuvulla. On kuitenkin syytä huomioida, että tämän kaltaiset puvut eivät vastaa pelastautumispukuja. Ne eivät ole tarkoitettu pitkäaikaiseen oleskeluun kylmässä vedessä. Niissä ei myöskään ole kelluttavaa ominaisuutta. 

Kelluntaliivi 
Kelluntaliivi on ehdoton valinta kaikessa ei kilpailullisessa vesillä liikkumisessa. Nykyaikaiset liivit ovat hyvin suunniteltuja, eivätkä juuri haittaa liikkumista. Tarjolla on myös hyvin ohuita kelluntatakkeja ja housuja sekä hiilihappopatruunalla vyöllä kiinnitettäviä kelluntapusseja jotka sopivat myös kilpailulliseen harjoitteluun kylmissä olosuhteissa. 

Aluksen kelluvuus 
Melonnan turvallisuusohjeen mukaan aluksen on kelluttava vaakatasossa myös vedellä täytettynä. Vain kunnolla kelluvaan alukseen on mahdollista päästä vedestä käsin takaisin. Koska yleisimmät rakennusmateriaalit eivät yksinään ole kelluttavia, on kajakissa oltava joko vedenpitävät laipiot tai erilliset kellukkeet molemmissa päissä. 

Puhelin 
Vedenkestävä tai vedenpitävästi pakattu puhelin on paras apuväline vahingon tapahduttua. On tärkeää, että puhelimella voi soittaa myös veden varaan jouduttuaan. On hyvä ilmoittaa kotijoukoille myös esim. retkireitin muutoksista tai paluuajan viivästymisestä. Apua saattaa tarvita myös ryhmän ulkopuolinen veneilijä tai ohikulkija. 

Vaihtovaatteet 
Lämpimät vaihtovaatteet on syytä varata mukaan joko alukseen tai lähirannalle odottaman. Vaikka veden varaan ei joutuisikaan, on lenkin jälkeen hyvä pukea heti lämmintä päälle. 

Ennakointi 
Tärkein turvavaruste on ennakoiva asenne. Kannattaa suunnitella reitti, kalustovalinta ja varusteet siten, että kylmän veden ja sään vaikutukset on huomioitu. Myös muuttuvat sääolosuhteet pitää huomioida, pitää varautua muuttamaan reittiä esim. saaren suojaisemmalle puolelle. 

Lyhyesti 
Syksyllä ja talvella vesillä liikkuvan tulee minimoida veden varaan joutumisen mahdollisuus, mutta varautua myös mahdolliseen kaatumistilanteeseen sekä varautua antamaan apua myös toisille. 

Nämä yleisohjeet soveltuvat niin soutuun, kuin melontaankin. Lajikohtaiset eroavaisuudet pitää toiminnassa kuitenkin huomioida. Esim. kilpailullisessa harjoittelussa käytössä on yleisesti valmennusvene tai veneitä, joten urheilijalla ei aikuisten harjoittelussa yleensä käytetä kelluntaliivejä.  

Turvallista loppuvuotta vesillä!