Kilpailu- ja tuomarivaliokunnan kokoustiedote

Melonta- ja Soutuliiton kilpailu- ja tuomarivaliokunta on kokoustanut 8.11. ja 28.11. teamsin välityksellä.

8.11. kokouksessa hyväksyttiin sisäsoudun SM-kilpailujen ja puuvenesoudun SM-kilpailujen kilpailukalenterit tulevalle kilpailukaudelle. Kilpailukalenterit on julkaistu tänne sekä Melonta- ja Soutuliiton sosiaalisen median kanavissa.

Näiden lisäksi käsiteltiin hallituksen kilpailu- ja tuomarivaliokunnalle palauttamaa Pirkan Soudun miesten yleisen sarjan tapausta. KTV:n mielestä on kohtuutonta rangaista soutajia tuomarineuvoston ja kisajärjestäjän laiminlyönneistä. Tilanne on poikkeuksellinen ja päätettiin ratkaisuksi, että myönnetään kultamitali sekä Heikki Karjaluodolle, että Pekka Mäkelälle ja pronssimitali Joni Närhelle. Lisäksi puuvenejaostolle on annettu aiemmin tehtäväksi pohtia ja kirjata päivitettäviin lajikohtaisiin sääntöihin ja lajikohtaisiin kilpailujärjestäjän ohjeisiin, miten varmistetaan, että vastaavat tilanteet eivät toistu jatkossa.

28.11. kokouksessa hyväksyttiin olympiasoudun, ratamelonnan sekä maratonmelonnan SM-kilpailujen kilpailukalenterit tulevalle kilpailukaudelle. Kilpailukalenterit on julkaistu Kilpailukalenteri 2024 -sivulle. Kokouksessa keskusteltiin myös myönnettävien tuomarikorttien siirtämisestä Suomisportiin.

Yleiset kilpailusäännöt

Yksi Kilpailu- ja tuomarivaliokunnan suurimmista tehtävistä tämän vuoden aikana saatiin päätökseen, kun kokouksissa on käsitelty hallitukselta saadut kommentit ja tehty tarvittavia muutoksia ja tarkennuksia. Säännöt tullaan päivittämään hallituksen hyväksynnän jälkeen tänne.

Kilpailu- ja tuomarivaliokunta tulee ohjeistamaan lajijaostoja lajikohtaisten kilpailusääntöjen päivitysprosessiin yleisten kilpailusääntöjen hyväksynnän jälkeen.

-Tämän vuoden aikana tehty yleisten kilpailusääntöjen päivitys on ollut suuri ponnistus, joka on vaatinut panostusta niin jaostoilta ja kilpailu- ja tuomarivaliokunnalta kuin hallitukseltakin. Tarkoitus yleisten kilpailusääntöjen jälkeen on, että lajien on helpompi tehdä tarvittavat päivitykset lajikohtaisiin sääntöihin ja että säännöt vastaisivat mahdollisimman hyvin sitä, mitä käytännössä tehdään kilpailutoimintaan liittyen, sanoo Rantamäki.

Kilpailu- ja tuomarivaliokunta kokoustaa seuraavan kerran 12.12.2023 ja vuoden 2024 ensimmäinen kokous on viikolla 4.

Lisätietoja:

Jari Rantamäki, KTV:n puheenjohtaja (jari.rantamaki@gmail.com)

Sini Rönnqvist, KTV:n sihteeri (sini.ronnqvist@smsl.fi / 044 7273229)