Erityisryhmät

Vammaismelonta- ja soutu Suomessa

Melonta ja soutu sopivat hyvin myös erityisryhmien harrastuksiksi. Harrastaa voivat liikuntarajoitteiset, aistirajoitteiset ja kehitysvammaiset. Eri tavalla vammautuneet ja kehitysvammaiset voivat edetä kilpauralla aina MM-kilpailuihin ja Olympialaisiin saakka. Liikuntavammaiset kilpailevat Paralympics - ja kehitysvammaiset Special Olympics -kisoissa.

Suomessa kehitysvammaiset, vammaiset ja vammattomat kilpailevat samoissa SM -kisoissa.

Vammaisurheilu on tulossa mukaan seurojen ja lajiliitojen toimintaan. Monissa seuroissa on jo mahdollista harrastaa vammaisurheilua ja etenkin melonnassa harrastusmahdollisuuksia löytyy.

Retkimelonta

Ratamelonta

Erityisryhmien melonnasta ja soudusta vastaa harrastekoordinaatori Kai Lindqvist
kai.lindqvist(ät)smsl.fi

Kuva: Suomen Paralympiakomitea

Vammaisurheilu

Vammaishuippu-urheilu on määrätietoista ja
suunnitelmallista maajoukkuetasoista toimintaa.

Suomen Paralympiakomiteaon vammaishuippu-urheilun kokonaiskoordinoija. Vammaishuippu-urheilu on määrätietoista ja suunnitelmallista maajoukkuetasoista toimintaa, jonka päämääränä on vammaisurheilijoiden menestyminen kansainvälisissä arvokilpailuissa, ennen kaikkea paralympialaisissa ja muiden kuin paralympialajien osalta maailmanmestaruuskilpailuissa ja muissa kansainvälisissä kilpailuissa.

Vammaisurheilua Suomessa koordinoi Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry, joka on urheilu- ja liikuntajärjestö, jonka tehtävänä on suunnitella, toteuttaa ja kehittää liikunta-, näkö- ja kehitysvammaisten henkilöiden sekä elinsiirtoväen liikunnan harrastamisen ja kilpailemisen mahdollisuuksia ja olosuhteita.

Paralympiakomitea ja Vammaisurheiluliitto yhdistyvät vuoden 2020 alussa.