Vammaismelonta

Kansainvälisesti paramelonta on nostamassa suosiotaan. Paramelonta on Olympialaji ja oli mukana Riossa 2016. MM -kilpailuissa paramelojat kilpailevat yhdessä vammattomien kanssa omissa lähdöissään. Erillisiä MM kilpailuja ei siis järjestetä. Lisää paramelonnasta: www.canoeicf.com/icf/Aboutoursport/Paracanoe.html

Vammaismelonta Suomessa

Vammaisurheilu on tulossa mukaan seurojen ja lajiliiton toimintaan. Monissa seuroissa on mahdollista harrastaa vammaisurheilua, ja harrastusmahdollisuuksia löytyy.

Vammaismelontaa voi harrastaa ratamelonnassa, maratonmelonnassa, kanoottipoolossa, koskimelonnan lajeissa sekä retkimelonnassa. Kalustona voi käyttää kajakkeja, avokanootteja tai SUP-lautoja.

Vammaisurheiluasioissa voit olla yhteydessä paikallisiin seuroihin tai Melonta- ja Soutuliiton toimistoon.

Erityisryhmien melonnasta ja soudusta vastaa harrastekoordinaatori Kai Lindqvist
kai.lindqvist(ät)smsl.fi

Tietopaketti vammaismelonnan kalustosta ja apuvälineistä (linkki).

Kansainvälisen lajiliiton vammaismelonjan sivut. International Canoe Federation paracanoehttps://www.canoeicf.com/disciplines/paracanoe

Vammaismelontaa voi harrastaa seuraavissa seuroissa:

Tampereen Vihuri, melonta

Canoa (C), melonta
Espoon suvisaaristo

Sipoon Kanoottiklubi - Sibbo Kanotklubb (SKK), melonta

Melamajavat (MeMa), melonta
Pori

Vanajaveden Vesikot (VaVe), melonta
Hämeenlinna
Sähköposti: vesikot(at)gmail.com

Vesisamoilijat (VeSa), melonta
Vellamo melontastadion Joutjärvi, Lahti
Pähköposti: toimisto(at)vesisamoilijat.fi

Kangasalan Melojat (KaME), melonta
Vesaniemi Kangasala

Walk on Water

When a skiing accident left Greg Mallory paralyzed from the waist down, he turned to kayaking to help him escape his wheelchair. Now he’s an accomplished Class V whitewater paddler who finds strength, challenge and meaning on the river. This is his story.

Walk on Water
A film by Andy Maser andymaser.com
Presented by NRS Films nrsfilms.com
Media and film festival inquiries: andy@andymaser.com

Kuva: Suomen Paralympiakomitea

Vammaisurheilu

Vammaishuippu-urheilu on määrätietoista ja
suunnitelmallista maajoukkuetasoista toimintaa.

Suomen Paralympiakomitea on vammaishuippu-urheilun kokonaiskoordinoija. Vammaishuippu-urheilu on määrätietoista ja suunnitelmallista maajoukkuetasoista toimintaa, jonka päämääränä on vammaisurheilijoiden menestyminen kansainvälisissä arvokilpailuissa, ennen kaikkea paralympialaisissa ja muiden kuin paralympialajien osalta maailmanmestaruuskilpailuissa ja muissa kansainvälisissä kilpailuissa.

Vammaisurheilua Suomessa koordinoi Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry, joka on urheilu- ja liikuntajärjestö, jonka tehtävänä on suunnitella, toteuttaa ja kehittää liikunta-, näkö- ja kehitysvammaisten henkilöiden sekä elinsiirtoväen liikunnan harrastamisen ja kilpailemisen mahdollisuuksia ja olosuhteita.

Paralympiakomitea ja Vammaisurheiluliitto yhdistyvät vuoden 2020 alussa.