Hyödyllisiä linkkejä seuroille

Tähän on koottu hyödyllisiä linkkejä seuroille.

Olympiakomitea

Olympiakomitea on kansallinen liikunnan ja urheilun kattojärjestö. Olympiakomitea hallinnoi mm. Suomisportia ja tähtiseura verkkopalvelua sekä kehittää koulutusmateriaaleja, kuten Vastuullisen valmentajan verkkokoulutusta. Olympiakomitea jakaa vuosittain myös erilaisia palkintoja urheiluseuroille.

Liikunnan aluejärjestöt

Suomessa on 15 liikunnan aluejärjestöä, jotka toimivat yhteistyössä Olympiakomitean ja lajiliittojen kanssa. Aluejärjestöt järjestävät alueellisia koulutuksia jäsenseuroilleen mm. seuran hyvään hallintoon, työnantajana toimimiseen. Aluejärjestöt edistävät alueilla myös liikuntaa ja urheilua erilaisin kampanijoin, tempauksin ja teemapäivin.

Suomisport

Suomisport on Olympiakomitean ylläpitämä urheilun yhteinen alusta, jossa on mahdollista ostaa lisenssit melonta- ja soutukilpailuihin sekä ilmoittautua tapahtumiin. Suomisport seurapalvelu antaa seuroille mahdollisuuden keskittyä olennaiseen, eli liikkumiseen ja liikuttamiseen.

Tähtiseuraverkkopalvelu

Tähtiseuraohjelman tavoitteena on kehittää suomalaista seuratoimintaa. Tähtiseura-verkkopalvelussa seuranne voi tehdä omaa kehittämistyötään itsenäisesti ja vuorovaikutteisesti lajiliiton tai aluejärjestön seurakehittäjän kanssa.

Palvelusta löytyvät monipuolisia kehittämistehtäviä ja työkaluja seuran arjen tueksi.

Lue lisää tähtiseuroista Melonta- ja Soutuliiton nettisivuilla

Et ole yksin -palvelu

Et ole yksin on Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteispalvelu, jonka päämääränä on ennaltaehkäistä ja vähentää kiusaamista, seksuaalisen häirinnän ja kaikenlaisen väkivallan kokemuksia urheilussa. Autamme epäasiallisen käytöksen, häirinnän, väkivallan tai kiusaamisen kohteeksi joutunutta ja hänen läheisiään.

Et ole yksin -palvelun sivuilla paljon hyvää materiaalia seurojen hyödynnettäväksi, mm. seurojen check list.

Vastuullisen valmentajan verkkokoulutus

Vastuullisen valmentajan verkkokurssi on kurssikokonaisuus, joka edistää parempaa valmennusta ja turvallista toimintaympäristöä liikunnan ja urheilun piirissä. Kurssin keskeisenä tavoitteena on lisätä urheilutoimijoiden yhteistä tietoisuutta ja ymmärrystä vastuullisesta valmentamisesta sekä fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti turvallisen toimintaympäristön edistämisestä. Kurssikokonaisuudessa omat osuudet niin lasten ja nuorten valmentajille/ohjaajille sekä aikuisten liikuttajille.

Kurssi käytävissä myös ruotsiksi ja englanniksi.