Kotiratasoutu

Kotiratasoutu on koululaisille ja opiskelijoille Suomen Melonta- ja Soutuliiton organisoima sisäsoutukilpailu.

Melonta- ja Soutuliitto järjestää vuosittain kotiratasoudut kaikille soudusta kiinnostuneille nuorille. Sisäsoutu on mitä mainion koululiikunnan muoto. Kotiratasoudussa kilpaillaan opettajien johdolla oman koulun nimissä. Parhaimmillaan kotiratasoutuihin on osallistunut yli 2500 nuorta.

Kotiratasoutujen periaate on yksinkertainen: omalla kotipaikkakunnallaan voi soutaa 500 m tuloksen paikkakunnan soutuseuran, hyvin varustetun kuntosalin tai koulun sisäsoutulaitteella (soutuergolla). Tulokset soudetaan ja kirjataan 1.9. – 30.4. välisenä aikana.

Sarjoja on 12: tytöille ja pojille erikseen alakoulun yhdistetty 5-6 luokkalaisten sarja, yläkoulun luokat 7.-9. sekä lukion ja ammattioppilaitosten yhdistetty 1-3 luokka-asteiden sarja. Oppilaan iällä ei ole merkitystä. Kaikki soutavat saman 500 m matkan. Soutuseuran Kotiratasoutuvastaavat keräävät tulokset ja kirjaavat ne liiton tuloslistaan.

Kunkin sarjan valtakunnallisesti kolme parasta soutajaa palkitaan. Liitto toimittaa palkinnot mitalistien kouluille. Toivomus on, että palkitseminen voitaisiin yhdistää johonkin muuhun merkittävään tapahtumaan koululla, esimerkiksi kevätjuhlaan tai muuhun vastaavaan tilaisuuteen.

HUOM!
Myös opettajat voivat soutaa Kotiratasuorituksen.

Kotiratasoudun Finaalitapahtuma

Kotiratasoutu huipentuu 13.5. Kotirata finaalitapahtumassa, jossa kisataan joukkueilla viestikilpailussa. Lisää finaalitapahtumasta.

Finnrowing Oy tukee Kotiratasoutua

Finnrowing Oy toimittaa soutulaitteet Kotiratasoutufinaaliin. Kouluilla ja seuroilla on mahdollisuus hankkia soutulaitteita Kotiratasoudun sopimushinnalla 1040€ (tilaukseen viite: #kotiratasoutu2016) tai leasata hintaan 200€ / 4kk. Lisätietoja Finnrowing verkkosivuilta.

Yhteistyössä: